سرو هرزویل, درختی با قدمت سه هزار ساله (قسمت سوم)

سرو هرزویل, درختی با قدمت سه هزار ساله (قسمت سوم)

 علت نام گذاری سرو هرزویل, وجود این درخت در روستای هرزویل است. تاک های کهنسال در فرهنگ ما ایرانیان همواره جلوه ی اسطوره ای داشته اند و این درخت نیز در باور مردم بسیار مقدس است و روی حفاظ های دور آن می توانید قفل و دخیل ها و پارچه های گره کرده ای را ببینید که مردم برای تحقق نیت ها و خواسته هایشان آن ها را بسته اند. یکی از کسانی که نزدیک سرو کاسبی دارند در باره اش می گوید که:

از گذشته سرو هرزویل برای افراد منطقه از تقدس بالایی برخوردار بوده است و افراد زیادی برای برآورده شدن حاجت هایشان به شاخه های درخت سرو پارچه های سبز می بستند یا درون شاخه ها و شکاف های تنه درخت سکه فرو می کردند. از زمانی که سازمان محیط زیست اطراف درخت را برای محافظت حصاری آهنی کشیده است, میزان دسترسی مردم به شاخه ها بسیار کمتر شده است و قفل ها و پارچه هایشان را به فنس فلزی اطراف درخت می بندند. در سال های گذشته و به خصوص بعد از زلزله ی رودبار در سال 1369 خانه های بسیاری در نزدیکی سرو هرزویل ساخته شده است و در حال ساخت است.

سرو هرزویل-رزرو هتل در رشت- هتل صبوری رشت

دیدن درخت هرزویل برای عموم آزاد و رایگان است و در تمام ساعات شبانه روز به هرزویل بروید و از آن بازدید کنید. درختان سرو همیشه سبز هستند در تمام فصول سال می توان از این درخت جذاب دیدن کنید. البته دانستن این موضوع هم مهم است که دیدن توربین های بادی منجیل به همراه سرو در طول روز قابل دیدن است و همچنین تپه هایی که توربین ها بروی آنها قرار دارند در زمان غروب و طلوع آفتاب بسیار چشم نواز است.

برای بازدید از سرو هرزویل بهتر است در روزهای غیر تعطیل و اواسط هفته اقدام کنید, چرا که در تعطیلات رسمی مسیرهای منتهی به این روستا بسیار شلوغ و پر ترافیک می شود و نیز این مسیر این روستا گاها برای انجام عملیات راهسازی بسته میشود. همانطور که گفتیم اطراف این درخت, سرتاسر از فنس های فلزی پوشیده است و امکان رفتن تا تنه و ساقه ی اصلی درخت وجود ندارد, اما فاصله ای که از آن درخت را می شود تماشا کرد و از ان لذت برد چندان زیاد نیست.

آب و هوای هرزویل مانند دیگر روستاها و شهرهای شهرستان رودبار مدیترانه ای است و برای کاشتن زیتون بسیار مناسب است, در جنگل های این منطقه گونه هایی از گیاهان وجود دارد که در هر جنگلی امکان پیدا کردن آن وجود ندارد. یک گونه از درخت سروناز, به نام سرو زربین, که به شکل مخروطی است و به صورت افقی رشد می کند, که در هرزویل بسیار دیده می شود. از بقایا و فسیل هایی که از دوره ی سوم زمین شناسی به دست آمده, مکان پیدایش این درخت را ایران و افغانستان می دانند و امروزه این درخت در معرض انقراض بیشتر در قسمت جنوبی کشور ترکیه و نیز بخش هایی از شهرهای شمالی کشورمان وجود دارد. به علاوه ی این درختان بلوط نیز از دیگر پوشش گیاهی است که می توان از آن نام برد.

برای بیشتر لذت بردن از این درخت شگف انگیز, می توانید با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, تجربه ای بی تکرار را برای خود و همسفرانتان بیافرینید.