منطقه ی اسرار آمیز هفت دغنان

منطقه ی  اسرار آمیز هفت دغنان

کاوش های باستان شناسی در منطقه گسکرات در شمال استان گیلان منجر به کشف یکی از بزرگترین شهرهای مدفون شده که قدمت آن به دوران صفویه (1501-1736 میلادی) باز می گردد شد که هنوز به طور کامل به پایان نرسیده است. بررسی های باستان شناسی حاکی از آن است که این شهر مدفون 120 هکتار وسعت دارد و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. کاوش در این شهر تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان به عنوان پروژه مهمی مطرح شده است تا در زمره کلان پروژه های ملی قرار گیرد.

"هفت دغنان بزرگترین شهر باقی مانده از دوره صفویه است که هنوز در زیر خاک مدفون است. کاوش های باستان شناسی نشان داد که بقایای معماری این شهر 120 هکتاری هنوز در زیر زمین یافت می شود. بررسی ها نشان داد که اهمیت این محوطه تاریخی چقدر است.

هتل صبوری- روستای هفت دغنان

شهر تاریخی هفت دغنان در 55 کیلومتری شهرستان صومعه سرا در استان گیلان به وسعت 60 هکتار قرار دارد. با این حال، کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داد که این شهر تاریخی باید دو برابر بزرگ‌تر بوده باشد، اما وسعت آن هرگز به‌طور دقیق مشخص نشده است.

بودجه ای از سوی استانداری گیلان برای اعزام تیم باستان شناسی به منطقه برای تعیین حریم شهر و همچنین یافتن محل دقیق حمام عمومی باستانی در این فصل از کاوش های باستان شناسی با انجام فعالیت های صداگذاری در نظر گرفته شده است.

چند کار صداگذاری برای اولین بار در سال 1382 در این شهر تاریخی انجام شد که بر این اساس این شهر به عنوان یک محوطه تاریخی شناسایی و بعداً در فهرست میراث فرهنگی ملی ایران به ثبت رسید.

اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی منجر به کشف تعداد زیادی شواهد باستان شناسی از جمله بقایای سه پل خشتی، بناهای باستانی، تپه های باستان شناسی، حمام باستانی و همچنین یک سنگر و بقایای یک برج شد.

در یکی از کاوش‌های باستان‌شناسان در مرکز هفت دغنان، باستان‌شناسان با بقایای تعداد زیادی مغازه روبرو شدند که گمان می‌رود محل بازار قدیمی شهر بوده است. ساخت و ساز کشف شده شامل مغازه های آهنگر و سنگ بود. کشف سکه های صفوی به همراه سایر بقایای تاریخی نشان می دهد که این شهر در دوره صفویه یک مرکز صنعتی و توسعه یافته بوده است.

شباهت آثار تاریخی کشف شده در هفت دغنان با آثار کشف شده در ارمنستان، چین، آذربایجان و روسیه مربوط به همان دوره نشان می دهد که این شهر تاریخی در آن دوران با کشورهای مذکور روابط تجاری داشته است.

هتل صبوری- روستای هفت دغنان

بر اساس برخی شواهد تاریخی، گمان می رفت که شهر هفت دغنان بر اثر زلزله شدید ویران شده است. با این حال، مطالعات بیشتر نشان داد که قبل از زلزله، در سال 1264 شمسی تعداد زیادی از مردم شهر در اثر ابتلا به وبا در منطقه جان خود را از دست دادند و به احتمال زیاد شهر از آن زمان رها شده بود.

در حین کاوش های باستان شناسی در حوالی هفت دغنان، باستان شناسان با گورستانی از دوران اسلامی مواجه شدند که در آن گورهای دسته جمعی پیدا شد.

سرپرست تیم کاوش در هفت دغنان معتقد است که کاوش در این شهر تاریخی باید به عنوان یک پروژه بزرگ تلقی شود و از این طریق می توان منطقه را به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل کرد.

با رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری می توانید در زمان کوتاهی به مکان اسرار آمیز سفر کنید.