معرفی موزه های دیدنی شهر رشت (بخش پایانی)

معرفی موزه های دیدنی شهر رشت (بخش پایانی)

پس از آشنایی با موزه های گنجینه، میراث روستایی و خانه میرزاکوچک خان در بخش های قبل، اکنون در این بخش به معرفی سایر موزه های شهر رشت پرداخته می شود.

موزه تاریخ طبیعی رشت: این موزه به لحاظ قدمت ساخت جزء اماکن گردشگری نوساز و معاصر شهر رشت محسوب می شود زیرا علیرغم این که ساختمان این موزه در سال 1357 و در زیرزمین اداره کل حفاظت محیط زیست به مساحت ۳۰۰ مترمربع و در دو طبقه با مساحت کلی۴۴۰ مترمربع تاسیس گردید، اما تجهیز و بهره برداری از این موزه در سال 1383 و توسط شرکت فنی- هنری نگارستان صورت گرفت. این موزه شامل بخش های گوناگونی است که در آن انواع پرندگان شکاری و شاخه نشین، آبزیان، خزندگان، پستاندران، حشرات و گیاهان به نمایش گذاشته شده­ اند. برای آن دسته از میهمانان و گردشگرانی که تمایل زیادی به بازدید از طبیعت و حیات وحش مرتبط به آن دارند، اما امکان این بازدید از نزدیک برایشان فراهم نیست پیشنهاد می شود به موزه تاریخ طبیعی رشت مراجعه نموده و از گونه ­های متنوع جانوران و بخش بازسازی زیستگاه ها که شامل 6 صحنه از زیستگاه ‌های حفاظت شده استان گیلان است، بازدید به عمل آورند. موزه تاریخ طبیعی رشت در خیابان رسالت و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان واقع شده است و مسافران و گردشگرانی که به رزرو هتل در رشت اقدام نموده­ اند و در هتل صبوری این شهر اقامت دارند، می توانند با صرف زمان تقریبی 5 دقیقه و از طریق پیاده روی به این موزه مراجعه نموده و از آثار موجود در آن بازدید نمایند زیرا این موزه در فاصله 400 متری هتل صبوری رشت قرار دارد.

موزه جانورشناسی رشت: موزه جانورشناسی در شهر رشت نیز به مانند موزه تاریخ طبیعی این شهر، طی دوره بعد از انقلاب اسلامی و در سال 1364 در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان و با بنایی به مساحت تقریبی 600 متر (در دو طبقه) تاسیس شد. از آن جایی که این موزه در کیلومتر 5 جاده رشت به تهران و در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان قرار دارد و بازدید از آن با محدودیت ­های زمانی، اخذ نوبت بازدید از قبل و تنها در یک روز هفته همراه است اما وجود بیش از 3000 نمونه از گونه های مختلف خزندگان، پرندگان، پستانداران، حشرات، نمونه ­های آزمایشگاهی موجودات جهش یافته ­ ژنتیکی و امثال آن، جذابیت ویژه ای را برای مشتاقان به بازدید از گونه های مختلف جانوران به همراه خواهد داشت و تجربه مشاهدات میدانی را برای محققان جانورشناسی و بازدیدکنندگان مختلف فراهم می ­آورد.

موزه آبزیان رشت: طرح ابتدایی تاسیس پایگاه تحقیقاتی علوم شیلات توسط دکتر امین کیوان از محققان و نوابغ علوم شیلات و در سال 1375 ارائه شد. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با همکاری سازمان منابع طبیعی و اشخاص حقیقی این طرح را پیاده سازی نمود. این پایگاه مطالعاتی و آزمایشگاه‌ های تحقیقاتی برای حوزه های شیلات یعنی بهداشت و بیماری‌ های آبزیان، گونه شناسی آبزیان، مطالعه کیفیت آب، محصولات شیلات، پرورش انواع آبزیان و امثال آن تشکیل شد. هدف از تاسیس موزه آبزیان، ارائه مطالب آموزشی به بازدیدکنندگان است و وجود حدود ۷۰۰ گونه از ماهیان و پرندگان مناطق آب های داخلی کشور در این موزه می ­تواند برای دانشجویان، محققان، دانش ­آموزان و سایر گردشگران و بازدیدکنندگان بسیار حائز اهمیت و جذاب باشد.