معرفی موزه های دیدنی شهر رشت (بخش اول)

معرفی موزه های دیدنی شهر رشت (بخش اول)

امروزه موزه ها نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و همچنین حفظ فرهنگ محلی ایفا می کنند. موزه با داشتن مستندات دقیق از گذشتگان، فرهنگ ملت ­ها را به عموم مردم یادآور ­می سازد. موزه ها برای افراد در هر سن و سال و شرایط فکری متفاوت که قرار دارند، فرصت یادگیری و کشف فرهنگ ­های مختلف جوامع را مهیا می نماید. موزه، فضای منحصر به فردی از نقاط مختلف دنیاست که سال ­های گذشته از بین رفته ­اند یا دیگر نمی ­توانند برای نسل های بعدی قابل رویت باشند و به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهند تا چیزهایی را تجربه کنند که امروزه تنها مصنوعات و نقش و نگارهای مربوط به آن از گذشته باقی مانده است. شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان و به واسطه برخورداری از پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی، شامل موزه های باستانی و فرهنگی بسیار زیبا و ارزشمندی است که همه ساله گردشگران و مسافران زیادی را از نقاط مختلف کشور به خود جذب می نماید. بنابراین تمامی گردشگران و مسافرانی که ضمن اجاره هتل در رشت، به دنبال گشت و گذار در مکان های تاریخی و فرهنگی هستند نیز می توانند دیدار از آثار نمادین موزه ها را که یادآور آیین کهن مردم گیلان و شهر رشت است را جزء برنامه های گردشگری خود قرار دهند. مجموعه هتل صبوری رشت هفت موزه این شهر را خدمت شما به شرح زیر معرفی می ­نماید:

  • موزه گنجینه رشت: یکی از قدیمی ترین اماکن شهر رشت بنایی تحت عنوان "موزه گنجینه رشت" است که قدمتی 70 ساله دارد و در گذشته متعلق به آزادیخواه، روزنامه ­نگار و شاعر معروف دوره مشروطیت و نهضت جنگل یعنی "میرزا حسین خان کسمایی" بود. این بنا در سال 1349 و در زمان حکومت پهلوی از سوی وزارت فرهنگ و هنر خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با پایان یافتن جنگ تحمیلی در سال 1367، این موزه مورد مرمت و بازسازی گسترده قرار گرفت. این موزه شامل دو قسمت زیرزمین یا سرداب و طبقه اول ساختمان است که بخش زیرزمین موزه به آثار باستانی از قبیل انواع ظروف سفالی، سکه های تاریخی، انگشتر و گوشواره، شمشیر، خنجر، چاقو، سنجاق، بشقاب و سایر اشیای جنگی و تاریخی و طبقه اول ساختمان به آثار مردم شناسی از قبیل انواع لوازم پزشکی، لوازم حمام، پیرایش، سفالگری و انواع مجسمه های نمادین اختصاص یافته است. این موزه در خیابان طالقانی یا همان بیستون و در مقابل زایشگاه دکتر فامیلی واقع شده است. عموما مسافران و گردشگرانی که به رزرو هتل در رشت مبادرت می ورزند، بازدید از موزه گنجینه را مورد توجه قرار می دهند.
  • موزه میراث روستایی: این موزه به دلیل برخورداری از وسعت 260 هکتاری و قرارگیری در فضای باز، یکی از زیباترین و دلنشین ترین اماکن تاریخی و گردشگری شهر رشت به شمار می آید. ویژگی منحصر به فرد و برجسته موزه میراث روستایی این است که به هنگام بازدید از آن مکان، حس حضور در روستا برای شما تداعی می گردد. وجود انواع کلبه های روستایی از اقلیم مختلف مانند فومن، ماسال، تالش و رشت و همچنین بکارگیری نمادین از طویله، کارگاه‌های سنتی، انبار برنج، مسجد و کوره ذغال در این موزه، بازدیدکنندگان را با آداب و رسوم، فرهنگ و سبک زندگی مردم گیلان در سال های گذشته آشنا می سازد. اگر به دنبال آشنایی با انواع لباس ­های محلی و عکاسی با آن ها و همچنین چگونگی طبخ انواع غذاهای مناطق مختلف گیلان و خرید انواع صنایع دستی هستید، بازدید از موزه میراث روستایی را فراموش نکنید. این موزه در کیلومتر ١٨ بزرگراه رشت- قزوین، نزدیک به پلیس راه جاده‌ سراوان- فومن قرار دارد و گردشگران و مسافران عزیز ضمن بازدید از موزه میراث روستایی، می­توانند از طبیعت ناب و سرسبز منطقه سراوان، نهایت لذت را ببرند.

ادامه دارد ...