لنگرود, نگینی در میان کوه و دریا(قسمت دوم)

لنگرود, نگینی در میان کوه و دریا(قسمت دوم)

در زمان سلسله ی قاجار توجه چندانی به لنگرود نشد و از آن دوران تنها چند مکان تاریخی در این شهر باقی مانده است. اما در زمان رضاشاه این شهر دوباره به رونق افتاد, ولی به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم این روند به کندی پیش رفت, البته در همین زمان نیز به ترقی و پیشرفت بالایی رسید.

یکی از چشم گیرترین جلوه های این شهر زیبا, پوشش سفالی سقف بعضی از خانه ها و محله های قدیمی است و همین امر این شهر را از دیگی شهرهای ایران متفاوت می کند. البته در مناطق زیادی سقف های فلزی جای سفال را گرفته اند اما بسیاری از این خانه های سفالی ثبت تاریخی نیز شده اند.

موقعیت مکانی لنگرود

شهر لنگرود در عرض جغرافیایی 11 و 37 و طول 10510 و 30 و ارتفاع 14 متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر در جلگه ای سرسبز و که فاصله ی آن 10 کیلومتر با دریاست و در بخش های جنوبی آن کوهپایه های جنگلی دیده می شود. فاصله ی لنگرود تا شهر رشت , یعنی مرکز استان گیلان 60 کیلومتر است. این شهر از سمت شمال به دریای خزر و از طرف غرب به شهر لاهیجان و همچنین از جهت جنوبی به شهر املش و از سمت شرق به رودسر میرسد.

لنگرود-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

شرایط آب و هوایی شهرستان لنگرود

شهرستان لنگرود به دلیل قرارگیری در شمال ایران از آب و هوای شبه مدیترانه ای و معتدل خزر برخوردار است. یعنی دارای تابستان های شرجی و گرم و زمستان های سرد و مرطوب است. این شهر از پر باران ترین شهرهای ایران محسوب می شود و به دلیل همین بارش های فراوان سقف خانه های قدیمی آن را از شیروانی های سفالی می ساختند.

رودخانه و تالاب های شهر

این شهر یک رودخانه اصلی دارد که نام شهر یعنی لنگرود به روی آن است که درست از میان شهر عبور می کند پل زیبای خشتی نیز بر روی آن قرار دارد. منشع این رودخانه رود سفید است و مقصد آن دریای خزر. از دیگر رودهای این شهر نیز رودهای شلمان و رود چمخاله هستند . این شهر همچنین تالاب کیاکلایه و استخر طبیعی فجر را در دل خود دارد که زیستگاه پرندگان مهاجر است که هر ساله به لنگرود می آیند. نیلوفرهای بی نظیر آبی نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شوند. علاوه بر این ها نیزارهایی که از تالاب های قدیمی شهر آن هم بعد از ساخت و سازهای فراوان و شهرسازی گسترده جلوه ی صد چندانی به شهر داده اند.

زبان مردم شهر

اهالی شهر لنگرود گیلک محسوب می شوند به زبانشان گیلکی است و با گویش بیه پیش و لهجه ی لنگرودی حرف می زنند.

جمعیت لنگرود

جمعیت مردم شهر در سال 1275 هجری قمری و 1230 هجری شمسی یعنی چیزی حدود 1 قرن و نیم گذشته دو هزار نفر ثبت شده است و در سرشماری سال 1375 هجری شمسی به شست و پنج هزار و نهصد و هفتاد و سه نفر رسید. و در سال 1395 و طبق اطلاعات سازمان آمار هفتاد و نه هزار و چهارصد و چهل و پنج نفر, یعنی بیست و هفت هزار و سیصد و هجده خانوار بوده است و از نظر جمعیت چهارمین شهر پرجمعیت استان به حساب می آید.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لذت دیدن ا این شهر زیبا را برای خود چند برابر کنید.