صنایع دستی استان گیلان (قسمت سوم)

صنایع دستی استان گیلان (قسمت سوم)

در قسمت قبل از مراحل بافت شال برای تولی لباس و انواع پوشاک گفتیم اما استان گیلان علاوه بر ساخت شال، در شمال غرب (در شمال طالش) و همچنین جنوب این استان جاجیم و پالاز نیز ساخته می شود، دو پارچه رنگارنگ که توسط زنان نیز بر روی بافندگی افقی روی زمین با یک ردیف قیطون بافته می شود. و در این مناطق برای پوشش کف خانه ها استفاده می شود. نقش جاجیم به صورت طولی است که دسته‌هایی از نخ‌های تار به رنگ‌های مختلف و پود یک‌رنگ دارد. این در کاخ معکوس است، جایی که طرح به صورت عرضی است، تار یک رنگ و گروه‌هایی از تارهای پود به رنگ‌های مختلف است.

صنایع دستی گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوزی زشت

اگر ایجاد فرش‌های گره‌دار (قالی) در گیلان غیرعادی بود (اگرچه پس از انقلاب  توسط جهاد سازندگی روستاییان به این کار تشویق شده است)، به این دلیل بوذ که در رطوبت خانه‌ها به سرعت خراب می‌شوند. به طور سنتی مردم ترجیح می‌دهند کف‌ها را با تشک‌های راش بپوشانند .آنها همچنین بشقاب های نمد را به دلیل نفوذناپذیری نسبی آنها ارزشمند می دانستند. ساخت این بشقاب ها کار صنعتگران متخصصی است که در یک روستا زندگی می کنند و برای پرس نمد در محل مشتریان خود حرکت می کنند. این وضعیت در جنوب غربی برای صنعتگران روستای تات سیاه ورود است که نواحی طالش جنوبی و همچنین طارم و شاهرود را تامین می‌کنند. در شرق صفیدرود، مراکز متعدد و کمتر شناخته شده قلمرو خود را به مناطق کوچکتری تقسیم می کنند .بالاتر و فراتر از این روستاهای صنعتگران دوره گرد، مراکز تولیدی متعددی مانند قاسم آباد وجود دارد که محصول خود را در بازارهای شهری  به فروش می رساند.

برای ساختن نمد، ابتدا پشم را می شویند و با کمان کار می کنند و سپس روی ورق قالب پهن می کنند و با چنگال چوبی به آن هوا می دهند. سپس طرح های تزئینی با رنگ های طبیعی پشم و با رنگدانه های پودری ایجاد می شود. سپس همه چیز را با آب گرم و صابون خیس می کنند و پشم را در ورق می پیچند و با دست به مدت چهار یا پنج ساعت فشرده می شود. پس از اتمام عملیات، نمد از ورق جدا می شود و مجدداً برای مدتی فشار وارد می شود تا چند روز خشک شود.

صنایع دستی استان گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

صفحات نمدی که بدین ترتیب ایجاد شده اند، تنوعی از یک منطقه به منطقه دیگر در استان را نشان می دهند: آنها را می توان بدون تزئین در جنوب کوهستان  (مثلاً در کلشتر) کنار هم قرار داد. طرح‌های آن‌ها را می‌توان با خطوط مشکی، با جیب‌هایی از رنگ‌های روشن در زمینه روشن (نمدهای سیاه ورود) کار کرد. در شرق سفیدرود، زمینه اغلب تیره و پوشیده از طرح‌های درخشان، پیچیده و رنگی است، حتی بیشتر از آن در قاسم‌آباد، که بخشی از محصول خود را به مشتریانی از گردشگران و شهرنشینان می‌فروشد.

از جمله محصولات ساخته شده از نمد، علاوه بر بشقاب، می توان به کلاه سر (کلاه) اشاره کرد که تا اخیراً در روستای شواک از توابع اشکورات ساخته می شد. و به طور کلی ، شنل سنگین  که چوپانان می پوشند، که می تواند به طور مساوی به عنوان لباس و به عنوان پوشش عمل کند (زمانی که چوپان برای استراحت دراز می کشد؛

صنایع دستی استان گیلان-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

رزرو هتل در رشت راهی آسان برای دیدن تمامی این آثار است و شما می توانید با اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای دلنشین را به همراه دیدار از این جاذبه های فراموش نشدنی با خود به همراه ببرید.