سبزه میدان، میدان همیشه سبز در قلب رشت

سبزه میدان، میدان همیشه سبز در قلب رشت

سبزه میدان رشت، بدون شک جزء یکی از قدیمی­‏‏ ترین و خاطره­ انگیزترین میدان­ های شهر است که با قدمتی بیش از یک قرن، همواره یادآور خاطرات خوش و شیرین بسیاری برای نسل­ های مختلف مردم این شهر بوده است. به لحاظ جغرافیایی، قرارگیری این میدان در مرکز شهر، بر میزان جذابیت آن نیز افزوده است، بطوری که اکثر اهالی شهر رشت و حتی کسانی که از سایر شهرهای استان گیلان به این شهر آمده ­اند، از پیاده­­ رو و فضای سبز و دلنشین سبزه میدان برای عبور و مرور به مرکز شهر استفاده می­ نمایند. در طول سالیان گذشته سبزه میدان همواره شاهد حضور افراد با سنین مختلف در این مکان بوده است. از جوانانی که به بازی، ورزش، تفریح، سرگرمی و مطالعه مشغول بوده ­اند و چه کهن­سالانی که پس از بازنشستگی و فراغت از کار، با دوستان و هم ­رده­ های خود به محفل هم ­نشینی و گفتگو پرداخته ­اند.

از منظر زیبایی­ شناختی، وجود انواع درختان سبز و تنومند چنار، کاج و نارون و هم­چنین طیف گسترده و متنوعی از گل ­­ها و گیاهان چهار فصل، طراوت و سرسبزی ماندگاری را به این فضا بخشیده است. به همین دلیل است که نام سبزه میدان یا «میدان همیشه سبز» برازنده این مکان است. علاوه بر وجود فضاهای سبز، نصب سردیس ­های زیبا از مفاخر استان گیلان از قبیل مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت فومنی(ره) (مرجع تقلید)، زنده­ یاد پروفسور رضا (نخبه مهندسی برق و چهره ماندگار ایران)، زنده یاد شیون فومنی (شاعر شیرین سخن گیلانی)، پروفسور سمیعی (پزشک و جراح برجسته مغز و اعصاب)، اکبر رادی (داستان‌نویس و نمایش­نامه نویس) و استاد ناصر مسعودی (خواننده مطرح گیلانی)، سبزه میدان را با شکوه­ تر نموده است. هم­ چنین کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) که در سال 1347 با نام "پورداود" و با مساحت 370 متر در دل سبزه ­میدان تاسیس شده است، باعث شده تا این میدان قدیمی به یکی از قطب ­های مهم فرهنگی شهر رشت مبدل گردد.

یکی دیگر از ویژگی­ هایی که در چند سال اخیر بر میزان جذابیت و هم­چنین حجم استقبال مردم از سبزه میدان افزوده است، برگزاری انواع جشنواره ­های فرهنگی و اجتماعی از قبیل جشواره گیله قصه، جشنواره سفیران کتاب و یا جشنواره غذاهای محلی بصورت مقطعی در این مکان می ­باشد. بطور کلی وجود سینما، مراکز خرید تجاری، رستوران و غذاخوری­ های فست ­فودی (با عطر دل­ انگیز و دلچسب ذرت مکزیکی) و هم­چنین آبمیوه و بستنی­ فروشی­ ها در محدوده اطراف سبزه میدان، لذت گردشی کوتاه­ مدت ولی خاطره ­انگیز را در درون شهر و در یک میدان قدیمی برای گردشگران فراهم می­ سازد. از این­ رو مجموعه هتل سه ستاره و ممتاز صبوری رشت به تمامی مسافران و گردشگران محترمی که به استان گیلان و شهر رشت سفر می­ کنند، تجربه گردش در مرکز شهر رشت و خرید از مراکز تجاری و هم­چنین نشستن بر روی نیمکت­ های دلنشین و استشمام رایحه گل­ های همیشه بهاری و تماشای سرسبزی درختان و آب­ نمای زیبای سبزه­ میدان را توصیه می­ نماید.