رشت, شهر اولین ها (قسمت دوم)

رشت, شهر اولین ها (قسمت دوم)

شهر رشت با قدمتی بسیار زیاد, همواره از مهم ترین شهرهای کشور محسوب می شده و طی دوره ها و سال های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

اولین کتابخانه ملی ایران در دوره قاجاریه در رشت تأسیس شد. همچنین روزنامه نسیم شمال به عنوان اولین روزنامه نوین ایران پس از انقلاب مشروطه در رشت منتشر شد که بعداً مقر آن به قزوین منتقل شد. اولین کتابخانه عمومی ایران در شهر رشت ساخته شد. شعبه اول اولین بانک ایرانی (بانک سپه) در شهر رشت قرار داشت.اولین شعبه داروخانه شبانه روزی (داروخانه کارون) در شهر رشت ساخته شد. اولین مدرسه دخترانه و اولین ایستگاه آتش نشانی ایران نیز در شهر رشت ساخته شد. شهر رشت مرکز گیلان و مرکز اولین استان کشور بود. در دوره قاجار، همزمان با توسعه اقتصادی بین ایران و روسیه، تجارت نوغان و سایر محصولات گسترش یافت. بدین ترتیب رشت در قرن نوزدهم به دروازه اروپا تبدیل شد. گریگوری والریانو ویچ ملگونوف، جهانگرد روسی که در سال 1275 هجری قمری به رشت سفر کرد، در خاطرات خود نوشته است که این شهر در آن زمان دارای 546 خانه، 1021 مغازه و 27314 نفر جمعیت بوده است. در آن زمان اعتبار سیاسی رشت به حدی بود که دولت های روس، انگلیس و عثمانی در رشت کنسولگری داشتند.

رشت در حال تبدیل شدن به یک شهر صنعتی مانند اکثر شهرهای بزرگ و مراکز استان های ایران است. رشت با بهره مندی از هتل بین المللی کادوس و صدها جاذبه گردشگری، سالانه پذیرای هزاران گردشگر خارجی است که بیشتر آنها از اتریش، آلمان، هلند، فرانسه، استرالیا، ژاپن و کشورهای آفریقایی مانند سنگال و کامرون و همچنین کشورهای اقیانوسیه مانند میکرونزی هستند. شهر رشت به خاطر ساختمان شهرداری معروفش واقع در میدان شهرداری است که در سال 1900 ساخته شده و هر ساله بازسازی می شود. با توجه به رطوبت بالای رشت که به ساختمان‌های قدیمی آسیب می‌زند و تخریب می‌کند، بافت معماری قدیمی و بومی رشت به تدریج با آسمان‌خراش‌ها و آپارتمان‌های مدرن جایگزین می‌شود.

رشت-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

فرهنگ مصرف گرایی در بین مردم رشت به عنوان یک مرکز فرهنگی و شهری که در طول تاریخ با کشورهای انگلستان، روسیه و فرانسه روابط نزدیک تجاری و سیاسی دارد، رواج دارد. با توجه به این پیشینه که اهالی را با تحولات صنعتی، فرهنگی و سیاسی غرب آشنا می کند، موسسات مالی و اعتباری تمایل بیشتری به افتتاح نمایندگی و دفاتر در رشت دارند و این شهر را به مرکز بانک ها و بانک های مختلف تبدیل کرده است. سازمان های مالی مراکز تجاری، مراکز تجاری و موسسات مالی بسیاری در رشت وجود دارد که یکی از آن ها یکی از شعب بانک توسعه صادرات ایران است که یک بانک بین المللی در زمینه صادرات ایران است. سازمان دهندگان و مدیران بانک های ملی ایرانی یا غیر ایرانی می توانند بودجه های قابل توجهی را صرف ساخت ساختمان های جذاب و مدرن برای دفاتر خود در رشت کنند.

از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 همواره از طرف بانک‌های روسیه، ترکیه و آذری درخواست افتتاح شعبه در رشت شده و به همین دلیل این شهر به عنوان دروازه اروپا در ایران وقف شده است. سركنسولگري دولت فدراسيون روسيه در رشت مستقر است و برخي ديگر از كشورهاي حوزه خزر نيز مايلند در رشت مقر نمايندگي در كنار سفارت خود در تهران ايجاد كنند. برخی از شواهد، دانشگاه گیلان که حدود 40 سال پیش به طور مشترک توسط دولت های ایران و آلمان غربی ساخته شد، ساختمان نمایندگان صدا و سیما در رشت که به طور مشترک توسط مهندسان ایرانی و بلژیکی ساخته شد.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت خاطراتی دلنشین و به یاد ماندنی را برای مسافرانی که قصد دیدن از این شهر رویایی را دارند, رقم خواهد زد.