تالاب انزلی (قسمت سوم)

تالاب انزلی (قسمت سوم)

گیاهان شناور گیاهانی هستند که قسمت های اصلی آن در آب و ریشه آن در تالاب رشد می کند. از گیاهان شناور می توان به آتریکولاریا، چالوین، هیدروکاریس، سرنیزه، کوچک جثه، چند تنه، ذوزنقه ای، ماهی قزل آلا آبی، علف علفی، پوتاموگتون شناور، دسپیرودلا، سرخس آبزی، ممرز، سفید قورباغه و ... اشاره کرد. گل نیلوفر آبی یک گل بزرگ قرمز و سفید است که متاسفانه در کشور ما در حال انقراض است.

هتل صبوری-تالاب انزلی

گیاهان غوطه‌ور به گیاهانی گفته می‌شود که تمام یا بسیاری از قسمت‌های مهم خود در آب غوطه‌ور شده و ممکن است روی سطح آن‌ها گل داشته باشند. گیاهان غوطه ور عبارتند از: میرپوفیلوم, سراتوفیلوم دمرسوم, سراتوفیلوم ساب مارزوم, ببر، آویشن, و غیره...

خاک مرطوب اطراف تالاب برای پرورش گیاهانی که نیاز به رطوبت زیادی دارند بسیار مناسب است و باعث رویش درختان و درختچه های زیادی در منطقه از جمله گزنه، درمنه، توسکا در برکه و نخل و علفزار شده است.

تالاب انزلی همچنین زیستگاه انواع گونه های جانوری است و گونه هایی از پرندگان، آبزیان، پستانداران و حتی خزندگان، دوزیستان، حشرات و جوندگان در این منطقه یافت می شوند.

هتل صبوری-تالاب انزلی

تالاب انزلی محل مناسبی برای ورود پرندگان مهاجر از کشورهای همسایه به ایران است. در میان حاشیه دریای خزر، تالاب بهترین مکان برای زمستان گذرانی، تخم گذاری و جوجه ریزی است. گونه های پرندگان موجود در تالاب انزلی به شرح زیر است:

گونه های اردک و غاز شامل اردک سفید، اردک بلوط، اردک کاکل دار، اردک چشم طلایی، اردک سیاه, اردک حنایی، اردک سبز، عروس غاز، غاز خاکستری

انواع قو شامل قوی جیغ، قوی گنگ، قوی کوچک است.

انواع حواصیل شامل حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید است

انواع باکلان شامل باکلان سیاه، باکلان کوچک، باکلان گردن مار می شود

هتل صبوری-تالاب انزلی

انواع دیگر پرندگان عبارتند از ماهی کولی، گیلانشاه (مرغ باران)، عقاب تالاب، چنکر چرخا، کوتکور آبروزوئید، انگور فرنگی سیاه، پلیکان، فلامینگو، بوتیمار کوچک (لوله گرد)، کاشیم بزرگ و کاشیم کوچک، کاکائی، کوتکای مو قرمز، تاووسک (تورشگ) چلچل (حاجی حاجی)، چواک (کولکاپیس)، سار (سیا نسپر)، درختچه (کشکرات)، زنبور سبز، کلاغ سیاه، کلاغ، قرقاول (تورنگ)، گاوچران (چاروک)، گنجشک (چی چی نی)، گیلار، سسک (سولوموس)، مرگوس کاکلی، مرگوس سفید، سوسک (واچ)، کولی، سلیم، مرگوس بزرگ، سینه قرمز، سینه گل (هفت رنگ))، پرنده الکی (نان زنجبیلی) و …

تالاب انزلی مهمترین منبع در پرورش و تکثیر ماهیان خاویار و انواع بن ماهی است که بیش از 50 گونه ماهی دارد. این خرچنگ تالاب همچنین خانه نوعی خرچنگ خاص در سراسر جهان است. از جمله ماهیان تالاب انزلی می توان به اردک، کپور، سیم بزرگ، گربه ماهی، شاه ماهی، سیاه کولی، سوف، سوف سفید، سوف حاجی ترخان، سس (پر زرد)، ماهی سفید، کفال، قلیه، فیتوفاک، کله گنده، گیاهخوار، ماهی آزاد اشاره کرد. ، ماهیان خاویاری، ماش، سگ ماهی، کپور برکه ای، ماهی خال مخالی، سیم کوچک، سرخ شده، ماهی زیبا، زالو، کوزه ماهی، مار ماهی، آمور سفید و ماهی سوس.

هتل صبوری-تالاب انزلی

از پستانداران تالاب انزلی می توان به شنگ، گراز، جوجه تیغی، راسو، بادام هندی، شغال، سمور سمور، گربه جنگلی و ... اشاره کرد.

تالاب انزلی تا قبل از سال 1357 عمق 8 متری داشت و امکان صید 7 تا 8 تن ماهی وجود داشت، اما در سال 1391 عمق تالاب به 1.5 تا 2 متر و در برخی مناطق عمق آب ریزش داشت. کمتر از 1 متر تالاب انزلی که قلب خط است، مانند بسیاری از تالاب‌های دیگر و جاذبه‌ها و منابع طبیعی کشور در حال نابودی کامل است.

تالاب انزلی تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های معتدل دارد. بهترین فصل برای سفر به این منطقه، بهار و پاییز است، اما توجه داشته باشید که اگر قصد دیدن تالاب انزلی را دارید، باید از اواخر خرداد تا پایان تابستان سفر کنید.

تالاب انزلی-هتل صبوری

دسترسی به تالاب انزلی نیز بسیار آسان است. کافی است به استان گیلان و شهر بندری انزلی بروید و سوار قایق هایی شوید که شما را به تالاب می برند.

 با رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری علاوه بر اقامتی آرام و دلنشین در کوتاه ترین زمان از تالاب زیبای انزلی دیدن کنید.