باغ محتشم "بزرگترین پارک شهر رشت"

باغ محتشم

باغ محتشم رشت با مساحت 14400 متر مربع که به “پارک شهر” رشت نیز معروف است، به عنوان قدیمیترین و بزرگترین پارک شهر شناخته شده است و قدمتی تاریخی دارد. مجموعه هتل صبوری در این مقاله برای تمامی گردشگران محترمی که به دنبال رزرو هتل در رشت هستند و در صدد بازدید از جاذبه های دیدنی و گردشگری این شهر هستند، به معرفی پارک شهر رشت می پردازد. باغ محتشم بدین لحاظ دارای قدمتی تاریخی است که در سلسله قاجاریه و دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار، توسط اکبر خان بیگلربیگی احداث شد. پس از درگذشت اکبر خان بیگلربیگی و پس از ازدواج دختر اکبر خان با صادق خان اکبر محتشم الملک، این باغ تحت عنوان "باغ محتشم" نامگذاری شد. باغ محتشم در دوره پهلوی دارای وسعت بسیار زیادی بود که برای گردشگران و حتی شهروندان شرایط گمراه کننده­ ای را فراهم ساخت اما رفته رفته با وقوع انقلاب اسلامی و افزایش تراکم جمعیت شهری، از وسعت پارک شهر کاسته شد و در ادامه شهر بازی و بنای استانداری گیلان در این پارک احداث گردید. یکی دیگر از بناهای قدیمی که در زمان حکومت قاجار در باغ محتشم ایجاد شده بود، عمارت کلاه فرنگی است که امروزه هم به عنوان یکی از زیباترین و مطرح ترین قسمت های پارک شهر، همواره مورد استقبال شهروندان و گردشگران است.  ویژگی منحصر به فرد عمارت کلاه فرنگی، به ظاهر سازه آن مربوط می شود بطوری که در ظاهر بصورت ساختمانی 3 طبقه ای دیده می شود در حالی که عمارت کلاه فرنگی از داخل دارای 4 طبقه است. عمارت کلاه فرنگی در طول سالیان مختلف دارای کاربری های متفاوت بوده و به عنوان خانه شطرنج، رستوران پارک شهر و مرکز آموزش هنرهای سنتی رشت مورد بهره برداری قرار گرفت.

علاوه بر عمارت کلاه فرنگی، باغ محتشم رشت از امکانات تفریحی و گردشگری مناسبی برخوردار است. انواع زمین های ورزشی، زمین بازی مخصوص کودکان و نوجوانان به همراه وسایل تفریحی، نیمکت های چوبی، سنگی و فلزی، وسایل ورزش همگانی، فضای سرسبز و درختان تنومند و باصلابت، فواره ها و آبنماها و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از امکانات تفریحی و جاذبه های گردشگری این پارک بزرگ و قدیمی محسوب می گردند.

مسئولین شهرداری و متصدیان اداره باغ محتشم، همواره این پارک را محلی برای ترویج فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در سطح رشت قلمداد نموده و با برگزاری جشنواره های بومی و منطقه ای مختلف، سعی در بهبود و پیشرفت سطح فرهنگی و اخلاقی عموم جامعه داشته اند. برای نمونه در سال 1397، جشنواره بازی های محیط زیستی به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک، با تلاش سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت و با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی در باغ محتشم رشت برگزار شد.  اجرای بازی های محیط زیستی توسط کودکان و نوجوانان در قالب ایجاد فضاهای نشاط آور، آموزش و نمایش عملکرد کودکان بر اساس موضوع تفکیک اجرای مسابقه و اهدای جوایز، ساخت کتیبه با وسایل بازیافتی، اجرای قصه خوانی و کارگاه مجسمه سازی ارائه می گردد. البته مشابه این طرح و در راستای توسعه فرهنگ بازیافت، در سال 1394 نخستین جشنواره مجسمه های بازیافتی در باغ محتشم رشت برگذار شد که فعالین این جشنواره با هدف فرهنگ­ سازی در زمینه مدیریت پسماند و آشنایی هرچه بیشتر مردم با کاربردهای زباله های بازیافتی در دو بخش مسابقه و مجسمه سازان مدعو به برگزاری آن پرداختند.

بر این اساس به آن دسته از گردشگرانی که خواهان رزرو هتل در رشت هستند پیشنهاد می شود تا حد مقدور از بزرگترین و قدیمی ترین پارک رشت دیدن نموده و لحاظات خوش و خاطره انگیزی را برای خودشان و نزدیکانشان رقم بزنند.