بازار بزرگ رشت (قسمت اول)

بازار بزرگ رشت (قسمت اول)

بازار شهر رشت که در منطقه ی 2 این شهر قرار دارد, مکان انجام گیری همه ی فعالیت های بازرگانی استان گیلان است. این بازار که بزرگترین بازار رو باز کشور نیز هست مرکز داد وستد بین گیلان و استان های مجاور نیز محسوب می شود. با توجه به اینکه عبور و مرور به این بازار برای خرید قدری سخت انجام میگیرد اما همه روزه این بازار مملو از افرادیست که علاوه بر خرید روزانه برای بازدید وعکس برداری به آن سر می زنند. همچنین تنوع محصولات سنتی و کشاورزی و دریایی استان گیلان باعث شده گردشگران زیادی برای خرید سوغات به این بازار مراجعه کنند.

< هتل صبوری- بازار رشت

انواع ماهی که می توان به : ماهي آزاد, ماهي سفيد, اردك ماهي, ازون بزون با خاويار, سوف, سيم, كپور, كفال, كولمه, كولي (که دونوع سفید و سیاه آن در این بازار به فروش می رسد) قزل آلا, كيلكا اشاره کرد

 

بازار رشت-هتل صبوری

و همچنین برخی از محصولات کشاورزی این استان که در این بازار به فروش می رسد عبارتند از: برنج، چای ،بادام زمینی، فندق، باقلا، زیتون، کدوحلوایی

و البته این نکته نیز شایان ذکر است که اکثر این محصولات کشاورزی و دریایی با توجه به تغییر فصل در بازار موجود می شوند و همیشگی نیستند, اما در هیچ فصلی نمی توان منکر جذابیت این بازار شد و در هر زمانی که پا به این بازار بگذارید تنوع عطرها و رنگ ها شما را مجذوب خود خواهد کرد و در کنار آن کاروانسراهای قدیمی و طاقی های بزرگ و کوچک نگاه هر بیننده ای را به خود می کشد.

<بازار رشت- هتل صبوری

بازار سنتی شهر رشت به دلیل  استفاده از نورآفتاب در اندک روزهای آفتابی مانند سایر بازارهای سنتی کشور به صورت سرپوشیده طراحی نشده است و خبری از سقف های گنبدی شکل و نورگیرهای بلندی که بر قوس مرکزی گنبدها در بازارهای شهرهای دیگر دیده می شود نیست و تا چشم کار می کند مانعی بین آسمان و زمین دیده نمی شود. تنها بخشی که مسقف است بخشی از راسته ی زرگرهای بازار است که از حلب پوشیده شده. حتی بخش مرکزی کاروانسراهای بزرگ این بازار که از سکوها و طاقی های بلند تشکیل شده رو باز است تا چشم کار می کند مانعی بین آسمان و زمین دیده نمی شود.

<بازار رشت-هتل صبوری

این بازار علاوه بر کاروانسراها شامل چارسوق ها, میدان کوچک, میدان بزرگ  است و همانطور که گفتیم معماری بازار رشت و کاروانسرا ها وچارسوق های آن چشم گردشگران فراوانی را به سمت خود جلب می کند.

در این بازار 24 هکتاری که فرهنگ فولکلور موجود در این استان را در گوشه گوشه آن یافت 14 کاروانسرای بزرگ وجود دارد که در دوره های مختلف سیاسی در ایران برای بازرگانی ساخته شده اند و اگر بخواهیم تعدادی از آنها را نام ببریم می توانیم به طاقی‌های بزرگ و کوچک, سعادت ,کاروانسرای محتشم , کاروانسرای چینی چیان و ملک نام برد.

مسیر دسترسی به این بازار بسیار آسان است, شما می توانید وارد خیابان شهرداری رشت شوید به سمت خیابان شریعتی حرکت کنید, بعد از طی کردن حدود 200 متر به دهانه ی بازار می رسید, اما این نکته را باید در نظر بگیرید که میدان شهرداری رشت از سال 1394 عنوان بزرگترین پیاده راه جهان را به خود اختصاص داده است.

رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری می توانید علاوه بر اقامتی دلنشین و فراموش نشدنی در فاصله ی اندکی به این بازار شگفت انگیز برسید و از سفر خود نهایت لذت خود را تجربه کنید.