تالاب انزلی (قسمت دوم)

تالاب انزلی (قسمت دوم)

تالاب انزلی با لاله های باتلاقی اش که از اواخر خرداد تا اواخر تابستان تمام سطح تالاب را پوشانده و مناظر رویایی را به نمایش می گذارد، شناخته شده است.

لاله مردابی یا نیلوفر آبی یا نیلوفر آبی گیاهی است با برگ‌های گرد، بزرگ، قلبی شکل و سبز با گل‌های درشت با گلبرگ‌های ضخیم و صورتی رنگ که از آب بیرون آمده و در سطح آب دیده می‌شود.

لاله مردابی در گروه گیاهان شناور دسته بندی می شود که ریشه آن در آب و ساقه و برگ و گل آن در خارج از آب شناور است. در داخل تالاب انزلی تاسیساتی مانند پناهگاه حیات وحش سلکه وجود دارد که یکی از بخش‌های ارزشمند مناطق تالابی شمال ایران است و سالانه میزبان پرندگان مهاجر زیادی است.

هتل صبوری- تالاب انزلی

حیات وحش سلکه با مساحتی حدود 360 هکتار در جنوب‌ترین منطقه تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه‌سرای واقع شده است. این منطقه یکی از مکان‌های نادری است که عروس غاز، قو و غاز کوتاه به عنوان زیستگاه خود انتخاب می‌کنند.

منطقه حفاظت شده ای به نام سیاهکیم در جنوب غربی شهر و در جنوب غربی تالاب وجود دارد که گونه های گیاهی و جانوری زیادی در آن زندگی می کنند. بز، نوع خاصی از اردک، اردک تاجدار، کوتکا، فیلوپ، شکارچی از جمله عقاب، نیلوفر دریایی، دلیچه، کاکایی و ....

منطقه سیاه کشیم به پرورش پرستو معروف است و بزرگترین منطقه برای تخمگذاری نوع خاصی از حواصیل به نام حواصیل خاکستری در جنوب دریای خزر است.

تالاب انزلی-هتل صبوری

حواصیل خاکستری بزرگترین حواصیل استان گیلان است که بیش از 43 جفت از آنها در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم زندگی می کنند. گونه های گیاهی منطقه نیز شامل گیاهانی مانند لویی، نی، جاگان، بارهنگ، مارچوبه، آپتی، تراپا، لاله مرطوب، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه های آبزی مانند کاه، مرجان، کولی و گونه های خشک مانند توسکا می باشد.

در غرب پناهگاه حیات وحش سالکه، منطقه ای به نام سرخانکل وجود دارد که یکی از پناهگاه های حیات وحش کشور است. در این منطقه پرندگان مهاجر مانند قو، بز، مرغ و اردک، تاوسک، یلو و کاکا در زمستان به اقیانوس هند مهاجرت می کنند و زمستان خود را در آنجا می گذرانند. ماهی های بومی مانند سوف، کلاهک، کپور، سیم، کوسه (اردک) و ماهی های مهاجر مانند ماهی سفید، کولی سفید و کولی نیز در صخره مرجانی زندگی می کنند. قسمت اعظم پوشش گیاهی این منطقه را نیزارها و لیموها به همراه آزولا، سه رنگ، لاله و ممرز فراوان تشکیل می دهد.

تالاب انزلی-هتل صبوری

در تالاب انزلی گیاهان متنوعی وجود دارد که این گیاهان شامل گیاهان محیطی، گیاهان شناور، گیاهان غرقاب و گیاهان زمینی اطراف تالاب می‌شود.گیاهان حاشیه ای گیاهانی هستند که در حاشیه تالاب و رودخانه های مجاور می رویند. ریشه گیاهان حاشیه ای در خاک، قسمت پایینی آنها در آب و قسمت بالایی که شامل برگ و گل می شود، خارج از آب می روید. برخی از انواع گیاهان حاشیه ای عبارتند از نی معمولی، مارچوبه، لویی، شربت، چند ضلعی، آکوامارین، حواصیل آبی، بوتوموس، نلمبو، دم اسب، ارزن، مرغ خرچنگ و لاله تالابی. اگرچه لاله های تالابی در میان گیاهان حاشیه ای تالاب انزلی محبوبیت بیشتری دارند، اما تقریباً دو سوم تالاب انزلی را نی پوشانده است.

هتل صبوری-تالاب انزلی

هتل آپارتمان صبوری به همراه کادر مجرب و با تجربه ی خود اماده ی پذیرایی از مهمانانی ست که قصد سفر به این تالاب زیبا را دارند.